Scratch S2

Een spooky spel





Wat leer je?

In deze opdracht leer je hoe je sprites kunt besturen en laten bewegen.

Tijdens het bouwen van het spel leer je een aantal basisprincipes van programmeren. Je maakt gebruik van sequenties (een reeks opeenvolgende instructies voor je programma), herhalingen (stukjes code die meerdere malen herhaald worden) en een variabele (een plaats in het geheugen van je programma waar je iets kunt opslaan, zoals bijvoorbeeld de waarde van de score).

Een variabele is een plaats in het geheugen van je programma waar je iets kunt opslaan en dat je een naam kan geven. Bijvoorbeeld: "Score" = 1. De waarde kun je steeds veranderen. Deze is dus variabel.

De opdracht

Volg eerst de instructievideo en voeg daarna de uitdaging, zoals hieronder beschreven, zelf toe.

Zorg dat je resultaat voldoet aan de beoordelingscriteria en deel de link naar je game in een blog.



Uitdaging. Voeg zelf toe (extra punt):

Kun jij het spel zo aanpassen dat je niet meteen "game over" bent wanneer je een spook raakt, maar dat je 3 levens hebt?

Volg daarvoor onderstaande puntjes:

Tip: Neem niet klakkeloos alles over, maar probeer bij elke stap goed te begrijpen wat en waarom je iets doet. 
  • Voeg een variabele "Levens" toe (vink die ook aan, zodat die ook zichtbaar wordt in het scherm)
  • Zorg dat de waarde van "Levens" 3 wordt, zodra je op de Start-sprite klikt
  • Bij beide Spook-sprites moet het "Game Over" signaal vervangen worden door een nieuw signaal "Leven minder". Ook moet het spel niet stoppen, wanneer het spook de vleermuis raakt.
  • Wanneer een spook de vleermuis raakt, dan moet er ook een geluidje afgespeeld worden en moet je het spookje even laten wachten (1s), voordat deze weer verder mag.
  • Nu de spookjes het signaal "Leven minder" verzenden, nadat ze de vleermuis hebben aangeraakt, moet het signaal ook ergens ontvangen worden. Dat doe je door onderstaande blokken toe te voegen aan de "Game Over" Sprite:


Lees bovenstaande blokken als volgt: Als het signaal "Leven minder" is ontvangen, dan... (vul zelf verder in)

Test goed of alles werkt...


Beoordelingscriteria

  • Je gebruikt een variabele in je spel
  • Je spel begint nadat je op de "Start" knop hebt geklikt
  • Je hebt de onderdelen van de video gevolgd en begrijpt deze
  • Je hebt de uitdaging toegevoegd



Bronnen

  • Klik hier om naar Scratch te gaan
  • Klik hier voor uitleg over hoe je een project kan delen
  • In onderstaande video wordt uitgelegd hoe je een spooky game kunt maken.


(Bron: SkillsDojo)