Lego EV3: S4

Kleuren en lijnen




Wat leer je?

In deze opdracht ga je werken met de kleursensor, zodat je de robot zo kan programmeren dat deze een lijn volgt.



De opdracht


Stap 1

Open de app "EV3 Classroom".

Ga naar de module "Robottrainer" en kies de les "Kleuren en lijnen" door op de knop "Starten" te klikken.

Volg eerst de bouwinstructie om de kleurensensor te koppelen. 

Lees en doe mee met de instructies en voer alle stappen uit rechts in beeld. Zorg dat je snapt hoe het kan dat de robot een zwarte lijn volgt: Dit heeft te maken met de reflectie van de kleur:


Wanneer de sensor zwart ziet of een donkere kleur zal de intensiteit van het reflecterende licht klein zijn (< 50%) en wanneer een witte of lichte kleur wordt gezien dan zal de waarde groter zijn dan 50%. 

Test even of dit klopt en anders vraag je docent om dat te laten zien.


Stap 2

Jullie gaan nu zelf de robot een lijn laten volgen. Plak daarvoor een stuk (schilders)tape op de vloer en zorg dat de robot de lijn gaat volgen.

Tips:

  • De robot moet het verschil zien tussen de vloer en de lijn. Je moet dus even meten wat de reflectie-waarde is wanneer de robot de vloer(kleur) ziet en de waarde wanneer deze de lijn(kleur) ziet.
  • Pas de programmacode nu zo aan dat de grenswaarde dus niet 50% is, maar dat deze ergens tussen de nieuwe gemeten waardes ligt.


Resultaat

Maak als resultaat een screenshot van het programma en een video van jullie geprogrammeerde basisrobot en plaats deze in je blog.