Lego EV3: S2

Objecten en obstakels





Wat leer je?

Misschien heb je wel eens gehoord dat vleermuizen afstand kunnen bepalen met behulp van geluid. Daar is de ultrasone sensor op gebaseerd. Deze sensor maakt een geluidje, en luistert dan of het geluidje terugkomt. Het geluidje is zo hoog dat wij mensen het niet horen, dus geen zorgen als je niets hoort 🙂..

In deze opdracht leer je hoe de ultrasone sensor gebruikt kan worden om obstakels te detecteren en te vermijden. Ook maken we kennis met het herhaal-blok, zodat we bepaalde programmacode kunnen laten herhalen.


De opdracht

Stap 1

Open de app "EV3 Classroom".

Ga naar de module "Robottrainer" en kies de les "Objecten en Obstakels" door op de knop "Starten" te klikken.

Bouw en koppel de ultrasone sensor op de basisrobot.

Lees en doe mee met de instructies en voer alle stappen uit die rechtsboven in beeld komen.


Tip: Probeer de voorbeeld-programstacks in stap 3/6 uit op de robot en probeer vooral goed te begrijpen wat er steeds gebeurt. Zorg dat het programma in het Nederlands staat.


Stap 2

Nu ga je zelf een programmaatje maken waarbij de robot het volgende doet:

  1. De robot gaat rijden,
  2. wanneer de ultrasone sensor iets ziet binnen een bepaalde afstand (bijv. afstand < 15 cm) dan stopt de motor
  3. Laat dan de robot een stukje naar achter rijden
  4. vervolgens draait de robot met een bepaalde hoek (deze moet groter dan 90 graden) en gaat weer rechtdoor rijden (dus dan ga je weer naar punt 1). Net zoals bijvoorbeeld een robotstofzuiger ook doet.

Dit blijft de robot herhalen voor een tijd van 30 seconden (gebruik dus het herhaal blok).


Resultaat

  • Maak als resultaat een screenshot van het programma en een video van jullie geprogrammeerde basisrobot en plaats deze in je blog.
  • Lees hier hoe je video- en andere bestanden die in je OneDrive staan kan delen met anderen.