Scratch S1

Een interactieve kaart





Wat leer je?

In deze opdracht begin je met het aanmaken van een account bij Scratch.

Je gaat een eerste applicatie programmeren in de vorm van een verjaardagskaart. Daarbij leer je wat sprites zijn en hoe je codeblokken in sequenties kan plaatsen om deze sprites te bedienen. 


De opdracht

Volg onderstaande instructievideo waarin getoond wordt hoe je een account moet aanmaken in Scratch.

Je mag hiervoor zelf een naam bedenken (gebruik niet je eigen naam) en een wachtwoord. Schrijf deze gegevens op in je agenda, zodat je deze niet kwijt raakt!

Gebruik voor het e-mailadres je schoolmail, want deze moet je even bevestigen!

Doe mee met de rest van de instructievideo en maak je eigen verjaardagskaart. Zorg dat je resultaat voldoet aan de beoordelingscriteria, maar zorg vooral dat je snapt wat je aan het doen bent!


Uitdaging. Zelf toevoegen:

Zorg ervoor dat de sprite met de tekst "Klik op de taart" verdwijnt nadat je op de taart geklikt hebt en weer tevoorschijn komt wanneer het liedje klaar is.

Tip: Gebruik de blokken uit de afbeelding hiernaast in combinatie met de "Wanneer ik signaal ontvang" blokken.


Wanneer je klaar bent zorg je dat het project gedeeld is, zodat je de link naar het project kan plaatsen in je portfolio. Onder bronnen staat een link met uitleg over hoe je een project moet delen.


Beoordelingscriteria

  • Je resultaat bevat geluiden
  • Je kaart is interactief (er gebeurt iets wanneer je er op klikt):
    • Nadat het liedje gespeeld is, zorg je dat:
      • de kaarsen weer uit gaan
      • de tekst "Gefeliciteerd...." weer verdwijnt
      • de ballonnen ook weer verdwijnen
  • Je gebruikt het blok "verzend signaal"
  • Je hebt alle onderdelen van de video verwerkt

Bronnen

  • Klik hier om naar Scratch te gaan
  • Klik hier voor uitleg over hoe je een project kan delen
  • In onderstaande video wordt uitgelegd hoe je de interactieve kaart kunt maken. Je hoeft de link op het laatste niet te mailen, maar in plaats daarvan plaatsen we deze in de blog.


(Bron: SkillsDojo)