ITMD

Algemene uitleg van het vak



Wat is ITMD?

ITMD is de afkorting voor het vak IT, Media & Design. Bij ITMD ga je aan de slag met verschillende computerprogramma's en toepassingen. Bij ICT krijg je niet klassikaal les, maar ga je vooral zelfstandig aan de slag met opdrachten. Je kiest daarbij zelf welke programma's en opdrachten jij het meest interessant vindt om te gaan doen. Lijkt het leuk om te leren hoe je video's bewerkt, dan kies je daarvoor. Lijk het je leuker om met fotobewerking aan de slag te gaan, dan kies je daarvoor. Enzovoorts.

Aan de hand van instructievideo's en handleidingen ga je zelf aan de slag om de opdrachten te doorlopen, waardoor je een programma steeds beter leert kennen en gebruiken. De docent helpt je daarbij, dus wanneer je vragen hebt durf ze dan ook te stellen.

Alles wat je doet: Het leer- en werkproces, als ook het resultaat van elke opdracht verwerk je in je portfolio. Daar kun je zogenaamde voortgangspunten voor verdienen. Hoe meer punten, hoe hoger je cijfer.


Wat doen we in leerjaar 1?

In het eerste jaar gaat het vooral om het opdoen van bepaalde ICT basiskennis en oriëntatie. Dat wil zeggen dat we vooral bezig zijn met het ontdekken van de eigen interesses en talenten!

Voor ITMD hebben we het jaar opgedeeld in vier tijdvakken, Een tijdvak is een periode van ongeveer 8 weken.

Het eerste tijdvak gaat over het aanleren van bepaalde ICT basisvaardigheden met betrekking tot de Windows laptop en het Office pakket. Je gaat onder andere met Word en Excel aan de slag.

De overige drie tijdvakken ga je zelf veel keuzes mogen en moeten maken. Je gaat per tijdvak aan de slag met de programma's en opdrachten uit de verschillende categorieën en je moet daarvoor een bepaald aantal punten behalen per tijdvak. Welk programma's dat zijn kies je zelf.

De voorwaarde is wel dat je op het einde van het jaar opdrachten hebt gemaakt uit alle vier de categorieën van ITMD (media, design, programmeren en technologie), zodat je een zo breed mogelijke kijk hebt gehad in de wereld van IT, media en Design.



De opdrachten

De programma's waaruit je kan kiezen staan allemaal uitgewerkt op de website van ITMD: https://itmd.ivo-deurne.nl (Onthoud deze link goed. Tip: Voeg de link toe aan je favorieten).

Een programma bestaat uit meerdere opdrachten.

Alle opdrachten zijn onderverdeeld op niveau. Zo zijn er startopdrachten waarmee je altijd begint. Deze zijn verplicht omdat deze opdrachten de basisinformatie bevatten om verder te kunnen komen. Wanneer je verder bent kun je kiezen uit de opdrachten voor beginnersgevorderden of de expert opdrachten. Daarbij geldt: Hoe hoger het niveau, hoe meer vrijheid je krijgt om je eigen ding te doen.




De werkwijze

Kies een programma waarmee je aan de slag wilt

Vanaf het tweede tijdvak kies je zelf met welk programma je aan de slag wilt. Voorwaarde is dat je op het einde van het schooljaar wel uit alle categorieën wat hebt gedaan.

Voordat je begint met een programma overleg je altijd eerst met je docent of het wel kan. Het kan zo maar zijn dat er bijvoorbeeld te weinig materiaal beschikbaar is. Er zijn bijvoorbeeld maar een bepaald aantal Lego robotsets beschikbaar en ook de licenties voor WeVideo zijn niet onbeperkt. Heeft de docent toestemming gegeven, dan kun je direct beginnen met de startopdrachten.


Start met de Startopdrachten

Lees altijd de opdracht eerst goed door, zodat je van te voren goed weet wat je moet doen! 

Bij elke deelopdracht staat precies uitgelegd wat er gedaan moet worden en wat er als resultaat in je blogs (portfolio) moet komen. Soms moet je een instructiefilmpje (tutorial) volgen/meedoen en namaken wat er in het filmpje (voor) gedaan wordt. Soms moet je zelf een ontwerp maken en moet je dus al meteen gaan toepassen wat je hebt geleerd. Goed lezen is dus heel belangrijk, zodat je precies weet wat je moet gaan doen!


Bij elke opdracht staat ook precies beschreven hoeveel tijd je ongeveer hebt voor die opdracht, welke opdrachten je alvorens je mag beginnen moet hebben gemaakt en hoeveel voortgangspunten je kan scoren met die opdracht. Deze informatie staat bij elke opdracht weergegeven in figuur zoals hiernaast.

Sommige leerlingen zullen langer doen over een bepaalde opdracht dan andere leerlingen. Dat is ook geen probleem, maar probeer je wel zoveel mogelijk aan deze tijdsindicatie te houden en beschrijf in je blog altijd duidelijk waarom je langer of korter met een opdracht bezig bent geweest. Het kan bijvoorbeeld gebeuren dat je langer met een opdracht bezig bent geweest omdat je steeds je schoudermaatje aan het helpen was... Daar zou je dan zo maar een extra voortgangspunt voor kunnen krijgen, maar dan moet je dat natuurlijk wel beschrijven in je blog!


Portfolio (Blogs)

Het resultaat van de opdrachten verwerk je in blogs. Het totaal van alle blogs samen is je portfolio. Per opdracht staat precies beschreven wat er als resultaat in je blog moet komen. Zie dit ook als bewijs dat je een opdracht hebt gemaakt. Het resultaat van een opdracht moet voldoen aan de bepaalde eisen. Dit noemen we met een moeilijk woord de beoordelingscriteria. Ook deze beoordelingscriteria staan precies beschreven in de opdracht.


Naast het resultaat van de opdrachten beschrijf je ook hoe de opdracht is gegaan: Het proces. Dit doe je door uitgebreid antwoord te geven op de vragen die worden gesteld bij het maken van je blog. Onder elke vraag staan een aantal hulpvragen die je kan gebruiken bij het formuleren van je antwoord. Gebruik die hulpvragen! Een antwoord van 1 zin is namelijk geen antwoord!

Een blog maak je door naar het tabblad "portfolio" te gaan vanuit je profiel. Daar worden al je blogs (Je portfolio) weergegeven.

Door op de knop "Nieuwe blog maken" te klikken maak je een nieuwe blog.




Wanneer schrijf je een blog?

  • Elke keer nadat je klaar bent met een opdracht. Je beschrijft je proces en laat het resultaat (bewijs) zien in de blog.
  • Als de opdracht langer duurt dan 2 lessen schrijf je een tussentijdse blog met het resultaat tot dan toe. Daarin beschrijf je het proces tot dan toe en laat je zien hoe ver je op dat moment bent.
Let op: Je schrijft dus altijd minimaal 1 keer in de 2 weken een blog! Zodat de docent goed je voortgang kan volgen en jij altijd voldoende punten kan scoren.


Beoordeling aanvragen

Voor alles wat je doet bij ITMD kun je voortgangspunten scoren. Het is alleen wel belangrijk dat je dat wel allemaal netjes in je portfolio beschrijft. Heb je dus een blog gemaakt met daarin het resultaat (of tussenresultaat) van een opdracht, dan kun je daar punten voor verdienen. Dit doe je door een beoordeling aan te vragen voor die betreffende blog. 

Je doet dit door na het opslaan van de blog, op de knop "Beoordeling aanvragen" te klikken. Je docent krijgt dan een melding dat er een blog klaar staat ter beoordeling en hij zal de blog vervolgens voor je nakijken.



Klaar?

Ben je klaar met een opdracht? Dan ga je verder met een volgende opdracht. Wil je liever aan de slag met een ander programma, overleg dan weer eerst met je docent. Het is namelijk niet de bedoeling dat je elke keer iets anders kiest. Het is namelijk zo dat je eerst moet leren voordat je wat kunt en dat kost soms wat extra focus en inzet. Zorg dus dat je altijd een eerst de Startopdrachten maakt voordat je overstapt op een ander programma.

Hoe meer opdrachten je van een programma hebt gemaakt hoe meer vrijheid je krijgt om je eigen creativiteit erin te verwerken. Ook zie je bij gevorderden opdrachten dat je vaker met machines en apparaten aan de slag kunt of bijvoorbeeld buiten het lokaal kan gaan fotograferen of filmen. Maar om daar te komen moet je dus eerst wat kennis op hebben gebouwd. Eerst leren dan doen.



De voortgangspunten

Zoals gezegd vraag je na het schrijven van een blog zelf een beoordeling aan (door op die knop te klikken). De docent krijgt dan een bericht dat er een blog klaar staat ter beoordeling. Voldoet de blog aan alle eisen van de opdracht (de beoordelingscriteria) en heb je de vragen in je blog duidelijk en uitgebreid beantwoord (je hebt de hulpvragen gebruikt), dan krijg je de voortgangspunten. Voldoet je blog niet, dan krijg je daar feedback (een reactie) op en moet je de blog nog even aanpassen.

Om een blog aan te passen, ga je naar je profiel en dan naar de desbetreffende blog en klik je op de titel van de blog en vervolgens op de knop wijzigen.

Blogstatus

Blogs kunnen de volgende kleur-statussen krijgen:

  • Rood: De blog is nog niet beoordeeld. De docent moet de blog nog nakijken. Nog even geduld dus.
  • Oranje: De blog is nog niet goed gekeurd. Vraag je docent waarom de blog nog niet is goedgekeurd. Vaak is het resultaat niet voldoende of compleet. Meestal zal de docent ook al het één en ander uitgelegd hebben in de feedback. Lees die dus goed.
  • Groen: De blog is goedgekeurd en je hebt je voortgangspunt gekregen.


Feedback

Soms zal de docent je feedback (reacties) geven op een blog. Wanneer je feedback hebt ontvangen krijg je rechtsonder in beeld een blauwe popup melding met daarin de melding dat je feedback hebt ontvangen.

Wanneer je op die melding klikt ga je automatisch naar de juiste blog en de feedback. 

Lees de feedback altijd goed door en doe er wat mee. De docent geeft je die feedback zodat je beter vooruit kan!

Dashboard

Op het tabblad "Dashboard" in je profiel worden de voortgangspunten en het puntenoverzicht getoond. Zo kun je zien hoeveel punten je in totaal per categorie hebt gescoord. Je vindt hier ook je scores terug voor je houding en gedrag en je ziet precies hoeveel punten je tijdens het huidige tijdvak hebt gescoord en hoeveel punten je (nog) moet halen om minimaal een voldoende te halen.


Belangrijk: Er is precies te zien hoeveel punten je minimaal moet behalen voor een voldoende. In principe komt dat ongeveer neer op 1 punt per week. Haal je dat niet? Bespreek dan met je docent waarom dat zo is en laat dat duidelijk zien in je portfolio. Zijn er dingen fout gegaan? Waren er dingen te moeilijk? Ben je veel afwezig geweest? Etc. Elk tijdvak krijg je een beoordeling en daarbij wordt rekening gehouden met die persoonlijke factoren.,
Bij een goede inzet en werkhouding hoeft in principe niemand een onvoldoende te halen voor ITMD.





Hoe word je beoordeeld?

Bij ITMD  word je beoordeeld op je werk- en leerproces door ontwikkeling en vooruitgang te laten zien in je portfolio. De voortgangspunten laten zien hoe ver je bent en of je op schema ligt. Je krijgt pas punten, wanneer jouw blogs en dus de resultaten van de opdrachten zijn goedgekeurd.

Bij ITMD draait het dus vooral om werkhouding, inzet en gedrag. Kies je ervoor niet zoveel te doen, dan kun je ook niet zoveel opdrachten maken en blogs schrijven in je portfolio en kun je dus ook niet voldoende voortgangspunten scoren.

Aan de andere kant bepaal jij ook zelf hoe hoog je uiteindelijk cijfer zal zijn. Hoe meer opdrachten je maakt, hoe meer je kunt laten zien in je portfolio, hoe meer voortgangspunten je scoort en dus hoe hoger je cijfer!


Houding en gedrag

Zoals gezegd word je ook beoordeeld op je houding en gedrag tijdens de lessen. Voorbeelden daarvan zijn bijvoorbeeld je werkhouding, de inzet die je toont, neem je initiatief of hang je liever achterover.. enzovoorts.

Op het einde van elk tijdvak (je mag dit ook vaker doen) vraagt de docent je om jezelf te beoordelen aan de hand van de "houding en gedrag" tabel(deze is te vinden in je profielpagina). Deze tabel bevat allerlei beschrijvingen van houdingen en gedragingen in verschillende oplopende niveaus. Hoe hoger het niveau, hoe beter.

Door die lijst in te vullen laat je dus zien op welke niveau jij vindt dat je zit. Belangrijk is wel dat je alles serieus en naar waarheid invult. Vind je bijvoorbeeld dat je werkhouding erg goed is, dan moet je dat natuurlijk ook tijdens de lessen (hebben) laten zien.

Nadat je de lijst hebt ingevuld heb je een duidelijk overzicht voor jezelf waar je nog aan kan werken.

De lijst wordt uiteindelijk ook meegenomen in je beoordeling. Ga er dus serieus mee om. 

Je vindt de lijst met beschrijvingen over je houding en gedrag terug in je profiel onder het tabblad "houding en gedrag".



Beoordeling

Je krijgt bij ITMD op het einde van elk tijdvak een cijfer gebaseerd op:

  • Voortgangspunten aan de hand van je portfolio
  • Je gedrag en houding tijdens de lessen

Op je rapport zullen uiteindelijk de volgende cijfers verwerkt worden:

Rapport 1:    Cijfer tijdvak 1

Rapport 2:    Gemiddelde van: Cijfer tijdvak 1 en cijfer tijdvak 2

Rapport 3:    Gemiddelde van: Cijfers tijdvak 1, 2, 3 en 4



Wat is het nut van ITMD?

Bij ITMD hoef je echt niet de beste programmeur, fotobewerker, video-editor of designer te worden. Het gaat erom dat je ontdekt waar je interesses liggen en dat je jezelf leert werken met ingewikkelde computerprogramma's en zo leert denken als een computer: Dat noemen ze met een moeilijk Engels woord Computational thinking.

Zelfstandig werken vereist een bepaalde mate van verantwoordelijkheid nemen en dat willen we graag terugzien bij ITMD.



Regels en Afspraken

Tijdens de lessen hebben we natuurlijk een aantal regels en afspraken waar we ons aan moeten houden. Hieronder kun je die teruglezen:

  • Je plaatst je tas in het tassenrek buiten het lokaal
  • Je wacht buiten het lokaal bij de deur tot de docent je binnen laat
  • Meenemen:
    • Je hebt elke les een opgeladen laptop bij
    • Je mag je eigen oortjes en koptelefoon meenemen
  • Het gebruik van je telefoon is toegestaan, maar alleen voor opdrachten en in overleg met de docent
    • Je mag je telefoon pas gebruiken/halen na overleg met je docent.
    • Je haalt je telefoon uit je kluisje wanneer je die nodig hebt en legt deze terug wanneer je daarmee klaar bent.
    • Bij onrechtmatig gebruik gaat de telefoon direct weg en verlies je dit privilege.
  • Wanneer de docent praat ben je stil
  • Wanneer de docent praat doe je altijd je koptelefoon af/je oortjes uit en klap je het scherm van je laptop (bijna) dicht.
  • Als je buiten het lokaal moet zijn, laat je dat altijd eerst even aan de docent weten. Je loopt dus niet zomaar het lokaal uit.
  • Op het einde van de les:
    • Ruim je de spullen en materialen op die je tijdens de les hebt gebruikt
    • Ga je na het opruimen, terug naar je plek en zet je de krukken op tafel
    • Pas wanneer alles is opgeruimd (Tip: Help elkaar) en op het teken van de docent mag je gaan.