Ozobot B9

Race uitdaging





Wat leer je?

In deze uitdaging ga je de Ozobot helemaal zelf programmeren. Probeer zoveel mogelijk toe te passen van wat je hebt geleerd, maar kijk ook verder welke programmeerblokken er nog meer beschikbaar zijn om te gebruiken.

Gaat het jullie lukken?


De opdracht

Je gaat de Ozobot programmeren zodat deze een parcours (zie bronnen) bestaande uit zwarte lijnen gaat volgen. De Ozobot moet in totaal 5 rondes rijden.

Bij de beoordelingscriteria hieronder staat wat je programma nog meer moet doen. 




Tips en eisen

  • Gebruik niveau 3 en hoger in Ozoblockly om deze uitdaging te programmeren
  • Je moet Ozobot op z'n snelst laten rijden
  • Ozobot begint op het parcours bij "Start" en volgt de richting van de pijl
  • Wanneer Ozobot een kruispunt tegenkomt, moet deze altijd rechtdoor (gebruik programmeerblokken Lijnnavigatie).
  • 1 ronde bestaat uit een aantal kruispunten (je weet dus hoeveel kruispunten de Ozobot moet passeren om 1 ronde te rijden).
  • Maak een variabele waarin je bijhoudt hoeveel ronden er zijn gereden. Afhankelijk van de waarde van deze variabele kun je de Ozobot iets laten uitvoeren.
  • Ozobot moet elke ronde een andere kleur laten zien:
    • Ronde 1: Rood
    • Ronde 2: Oranje
    • Ronde 3: Geel:
    • Ronde 4: Groen
    • Ronde 5: Blauw
  • Wanneer Ozobot na ronde 5 de Finish over gaat moet de Ozobot een spin maken van 360 graden, het ledje moet vijf keer groen knipperen en daarna moet Ozobot zichzelf uitschakelen.

Tip: Tel het aantal gepasseerde kruispunten per ronde en in totaal en sla deze waarden op in variabelen.


Bronnen

  • Klik hier om naar Ozoblockly te gaan
  • Klik hier voor het parcours