Ozobot B5 en B6

Ozoblockly: Binnen de grenzen




Wat leer je?

In deze les leer je hoe je Ozobot kunt programmeren dat wanneer hij iets waarneemt hij erop gaat reageren. Dit heet “Als dit, dan dat”. Als er dit gebeurt, dan doet Ozobot dat. Kijk maar mee hoe dat werkt!

Let op: Deze opdracht bestaat uit 2 stappen. Maak ze allebei om het punt te verdienen!


De opdracht


Stap 1

Je gaat de Ozobot zo programmeren dat deze binnen de rode lijnen blijft. Volg de instructies van het opdrachtenblad en test of je programma werkt met behulp van het werkblad (print deze uit).

Blijft de Ozobot binnen de rode lijnen?


Maak een screenshot van je programma en plaats deze in je blog.


Stap 2

We gaan Ozobot programmeren zodat hij binnen de blauwe grenzen blijft en een groen lichtje geeft als hij over de groene vierkanten rijdt. 

Volg de instructies van het opdrachtenblad stap 2 en test of je programma werkt met behulp van het werkblad (print deze uit).

De ozobot moet het volgende doen:

  • Zorg dat Ozobot binnen de blauwe lijn blijft.
  • Ozobot moet een groen lichtje geven als hij op de groene vakjes komt.
  • Ozobot moet een wit lichtje geven als hij NIET op het groene vlak komt.

Maak een screenshot van je programma en plaats deze in je blog.


Bronnen

  • Klik hier om naar Ozoblockly te gaan
  • Stap 1: Klik hier voor de opdrachtenkaart behorende bij stap 1
  • Stap 1: Klik hier voor het werkblad van stap 1 (print deze ook uit)
  • Stap 2: Klik hier voor de opdrachtenkaart Stap 2
  • Stap 2: Klik hier voor het werkblad van Stap 2 (print deze ook uit)